Over de Fiat 500e

De 500e

In 2013 was het aan FIAT, als onderdeel van de Chrysler-group, de taak om in Californie de uitstoot van de benzineslurpende SUV’s te compenseren. Dit hebben ze gerealiseerd door de populaire 500 te voorzien van een volledig elektrische en dus emissievrije aandrijflijn. De 24 kWh lithium-ion accu levert 83 kW (111 pk) en geeft een realistisch bereik van 100 tot 150 kilometer afhankelijk van weersomstandigheden en rijstijl. Zoals FIAT het zelf zegt; “ugliness is the worst pollution of all”. De 500e is met zijn Italiaanse styling, aerodynamische bodywork en stijlvolle kleurencombinaties een welkome verschijning in de Nederlandse markt van elektrische auto’s. De 500e onderscheidt zich van de normale 500’s door een sportief en speciaal voor de 500e ontworpen bumperpakket, gestroomlijnde spiegels, een achterspoiler en andere velgen.

De techniek

De 500e aandrijflijn is 100% elektrisch en bestaat uit een high-voltage lithium-ion accupakket, een elektrische motor en een power inverter module welke de vermogensafgifte regelt. Door deze elektrische aandrijving is vanaf het moment dat je het gaspedaal intrapt het volledige vermogen direct aanwezig. De 500e beschikt over een single-speed versnellingsbak, dit zorgt voor een vloeiende en snelle acceleratie en minder energieverbruik.De 500e kan thuis en aan een laadpaal op straat opgeladen worden. Het opladen van een volledig lege accu duurt via het netstroom zo’n 10 uur en via een laadpaal op straat zo’n 4 tot 8 uur afhankelijk van het type laadpaal. Doordat de batterij geen memorie-functie heeft kan deze altijd, ook wanneer die niet helemaal leeg is, worden opgeladen. De batterij bevat tevens een automatisch systeem wat er voor zorgt dat deze altijd een optimale tempratuur heeft. Dit zorgt voor een efficiënter gebruik van de batterij en een lange levensduur.

Prestaties

De elektrische motor levert 83 kW (111 pk) en rond de 200 nm koppel. Dit zorgt ervoor dat de 500e in 9 seconden op de 100 zit en een topsnelheid haalt van 140 km/u. Wat vooral indruk maakt is het gemak en de snelheid waarmee die van 10 naar 70 kilometer per uur versnelt. Deze acceleratie, gecombineerd met het compacte formaat, lage zwaartepunt en wendbaarheid maakt de 500e tot een plezier om in te rijden. Veiligheid en uitrustingDe 500e is onder andere uitgerust met zeven airbags en electronic stability control. Daarnaast beschikken alle 500e over cruisecontrol, climate control, parkeersensoren en stoelverwarming.

Kosten

Voor de volledig elektrische fiat500e hoeft u geen wegenbelasting (MRB) te betalen. Dit blijft zo in ieder geval tot en met 2020. Het kabinet wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/mrb-auto-2017---2020

Voordat het zover is heeft u de eventuele extra kosten voor de aanschaf al lang en breed terugverdiend. Een gewone fiat 500 kent een gebruik van ongeveer 5,8 liter per 100km, dat is dus zo'n 9,- Euro/100km. Een volle accu van de 24kWh accu van de fiat500e kost ongeveer 4,5 Euro (uitgaande van 19 cent/kWh voor zo'n 150 km), dus zo'n 3 Euro per 100km. Bij 15.000 km per jaar bespaar je dus louter op de brandtofkosten (1.350 -/- 450 =) 900 Euro neem daar de wegenbelasting van ongeveer 300 per jaar bij en de totale besparing op brandstof en wegenbelasting alleen in de komende drie jaar bedraagt al 3.600,- Euro. Daar komt bij dat er aan de elektrische fiat veel minder onderhoud nodig is dan een fiat met reguliere brandstofmotor die veel meer bewegende delen kent. De prijs van een gewone fiat 500 uit 2014 met vergelijkbare hoeveelheid gereden kilometers is slechts zo'n 2.500 Euro goedkoper dan de fiat500e. Afhankelijk van hoeveel u rijdt heeft u dit verschil in zo'n 2 tot drie jaar terugverdiend. 

Voor de zakelijke rijder is het interessant om te weten dat de FIAT 500e als volledig elektrische auto onder het 4% bijtellingstarief valt. Dit tarief geldt in ieder geval voor 60 maanden (5 jaar) nadat de auto op kenteken is gezet.